După 7 zile în care am circulat intens pe căile ferate române, constat cu stupoare că CFR-ul e pe butuci. Credeam înainte că nu există cerere din partea pentru serviciile de transport pe calea ferată, dar mă înșelam. Cererea este mult mai mare decât oferta.

Călătorii sunt deseori refuzați atunci când vor să achiziționeze bilete deoarece nu există locuri suficiente în trenuri. Se pare că CFR Călători nu dispune de suficiente vagoane pentru a transporta toți călătorii care și-ar dori să le folosească serviciile.

Există situații în care biletele pe un anumit tren sunt vândute chiar și cu câteva săptămâni înainte, cu toate astea CFR-ul nu dă semne să ia măsuri, să suplimenteze vagoanele acelui tren sau să suplimenteze trenurile în acea perioadă. Vorbim despre situații speciale provocate de anumite evenimente, cum ar fi festivalul Untold, care a condus către epuizarea biletelor de tren pe ruta București – Cluj în perioada de început a lunii august.

Putem spera în aceste condiții la linii de cale ferată de mare viteză? Știați că în țările în care există rute de cale ferată de mare viteză, o distanță echivalentă cu cea dintre Satu Mare și Constanța se parcurge în mai puțin de 4 ore?

Ne omorâm să construim niște drumuri de mare viteză cu pretenții de autostradă și nu reușim … Nu am auzit pe nimeni să îndrăznească a pomeni ceva despre modernizarea căilor ferate, despre introducerea trenurilor de mare viteză. Acestea sunt încă ambiții de ordinul SF-ului pentru niște guvernanți incapabili, incompetenți și corupți. Oare nu vede nimeni potențialul de dezvoltare al acestei țări în condițiile în care s-ar putea circula ieftin și rapid dintr-un colț în altul al său?

Vă puteți închipui o Românie în care poți face cu trenul 50 de minute din București până în Brașov, în care există un aeroport de 10 ori mai mare și mai modern decât cel de la Otopeni, construit la 50 km de București (să zicem la Belciugatele), dar conectat la Gara de Nord cu o cale ferată acare să permită parcurgerea distanței în 9 minute?

Vă puteți închipui o Românie în care un turist străin să facă cu trenul 2 ore de la Munte la Mare?

Vă puteți închipui o Românie în care un cetățean din Târgu Jiu lucrează în București, făcând zilnic naveta fără a pierde mai mult de 3 ore pe zi pe drumuri?

Aceste scenarii SF s-ar putea îndeplini dacă s-ar construi 7000 km de linie de cale ferată de mare viteză. Costurile unei astfel de investiții ar fi imense, dar cu beneficii viitoare imense datorate scurtării timpului de deplasare al mărfurilor și persoanelor.

În prezent sunt aproape 10.000 km de linie ferată de mare viteză în Europa, nu pare a fi o idee bună să sperăm că vom putea construi 7.000 km de astfel de căi ferate în România, dar nici imposibil nu este: timp de 5 ani ar trebui să investim 10% din PIB.

Știu că pare mult, dar dacă s-ar renunța la contractele cu „comision”, nici măcar nu s-ar simți o astfel de investiție!